21 Ocak 2013 Pazartesi

Garson Nasıl Olmalıdır?

Belki içinizde daha önce garson olarak çalışmış birileri vardır ve yazacaklarıma itiraz edecek olabilirler. Ya da   "Her müşteri de bir değil ki, kimisi var insanı canından bezdirir" de diyebilirsiniz ama geçenlerde gittiğim bir yerde gözlemlediklerimden sonra böylesine bir yazı yazmak istedim... Ben evrene mesajımı gönderiyim de...

Geçenler Nilüfer Carrefour'un karşısında bir restauranta gittik eşimle. Mekanın adını şu anda hatırlayamadım ama pideleri ile meşhur bir yer. (Şimdi okuyunca belki bileniniz çıkar :) ) İçeri girdik ve cam kenarında ve duvar diplerinde olmak üzere 4 er kişilik masalara bakınmaya başladık. Cam kenarındakiler boş olduğu için doğal olarak oraya yönlendik ancak garson amca bizi duvar dibine otutturmaya çalıştı. 2 kişiyiz ya boşuna 4 kişilik masa işgal etmeyelim diye düşündü herhal ama ben onun gösterdiği yeri görmezden gelip gidip cam kenarındaki masaya oturdum. Hemen çatal bıçak ve kağıt servis kondu ve saniyesinde siparişimiz alındı. Menüye bakıp düşünme şansımız pek olmadı ama bu bazılarımıza göre de iyi bir özellik olabilir tabi. Bi sipariş vermek için yarım saat garsona kendimizi göstermeye çalıştığımız yerleri düşününce...

Siparişlerimiz geldi ve num num yedik, bu sırada eşim şişedeki kolasının kalanını bardağa boşaltır boşaltmaz hop şişe gitti... Bundan bi 5 dakika kadar sonra benim yemeğim bitti ve ayranımı da son bir fırt çekerim diye son ana bırakmışken yine aynı garson amca geldi ve önümde ne var ne yoksa -ki buna son fırtımı sakladığım bardağım da dahil- aldı gitti. Şaşkınlıktan tepki gösteremedim düşünün o kadar hızlı oldu yani... Bu tip yerlerde genel olarak çay ikram etmek isterler ama bizim böyle bir alışkanlığımız olmadığı için kibarca reddettik ve öyle bir ortam oldu ki "yediniz içtiniz tamam, çay da istemediniz, e o zaman hesabı ödeyin de kalkın gidin artık" tavrı hakim oldu garson amcada. Rahatsız olduk resmen ve hadi gidelim diye ayaklandık. Hesabı ödedik ve hızlıca mekanı terkettik.

Şimdi sorarım size, nasıl olsa müşterim çok, sen gelsen de gelmesen de ben iş yapıyorum mantığı ile böyle mi davranmaları gerekirdi?

Gelen müşteriye potansiyeline ya da sayısına göre mi davranmalı? Yoksa müşteri ayrımı yapmamak mı gerekli?

Siparişi aldın, getirdin, müşteri son lokmasını ağzına atar atmaz önündeki tabağı alman mı gerekli? Belki o anda midem bulandı belki boğazıma kaçacak ve ağzımdakileri tabağa püskürtmek isteyeceğim sana ne?

Yemeğimi bitirdiğim anda çay içmek zorunda mıyım peki?

Yemeğimi yedim ama çay da içmiyorum o zaman iki dakika durup midemdekilerin oturmasını beklemeye hakkım yok mu?

Çıkarken de hiç bir sevgi sözcüğü duymadık o da ayrı bir mevzu... 

Evet çok lezzetli bir öğün oldu bizim için ama bir daha gider miyim hiç bilmiyorum...

Garson böyle mi olmalı sizce?

31 yorum:

  1. Var böyleleri gerçekten, ya gidersiniz sipariş veremezsiniz, ya de dersiniz ki "menüyü bir okuyalım bir-iki dakika rica edebilir miyiz" adam sürekli başınızda dikilir,neticede kalabalık gitmişseniz insanların tamamının karar vermesi zaten zaman alır, yok o başınızda dikilir, şu yemek nasıl birşey tam olarak dersiniz, yarısını anlatır, yarısını anlatmamıştır, alır getirir yersiniz birşeye benzemez. Bir de sizin de ifade ettiğiniz gibi yemek bitmeden; "hadi yediyseniz yediniz gidecekseniz gidin" der gibi acele eden garson tipleri vardır ki, ben bunların yukarıdan talimatlı olup olmadıklarını hep merak etmişimdir. Yani onların bu tavırlarını patronları bilmekte midir? Kısacası bu o yerin "bir müşteri ilişkileri!?" stratejisi midir? Anlamak mümkün değil böyle yerlere bir daha asla gitmem... Artık insanlar hangi konu üzerinde çalışıyorlarsa çalışsınlar "burada işler niye yürümüyor arkadaş" diye bir kurumun başındaki kişi soramıyorsa zaten kaybetmeyi baştan göze almıştır. Araştırmalı kaçan müşterinin neden bir daha gelmediğini de bulmalıdır. Kazancın az getireni büyüğü küçüğü olmaz. Kendileri bilirler...giden de bir daha gelmez! Ben gitmemeyi yeğliyorum, biraz da kurumlarının başında olup müşteri ve garson ilişkisini gözlemlemeyi öğrensinler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klasik kafa bir yer olduğu için müşteri ilişkileri ne demek onu bile tam anlamıyla bildiklerinden şüpheliyim...
      Eşim ısrarcı olmadığı sürece ben de gitmem zaten bir daha...

      Sil
  2. amanın aklımda olsun oralara gitmeyelim bizde.NE yazıkki böyle yerler var mesela bende köfteci ysufa gitmiyorum daha son lokmayı atıyosun azına hop topluyorlar masayı güle güle.en nefret ettiğim işletme tipi ama ben laf söylüyorum çıkarken :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Orada gidip yemek çok keyifsiz oluyor canım ama eve sipariş verdiğinde de adamlar 30 dakikada getiriyorlar ya işte o bitiriyor beni :)

      Sil
    2. bizde iş yerine söylerdik ozaman süper oluyor haklısın :) ama servisi kötü

      Sil
  3. valla istisnalar hariç ama en özel yerlerde bile var böyle insanlar.Ben garsonmuş kuaförmüş vs.diye ayırmıyorum.İnsan insan olsun öncelikle sonra ne olması gerekiyorsa olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, çok güzel belirtmişsiniz size katılıyorum...

      Sil
  4. Bende bazen gideriz menüyü getirir bakarsın bırakırsın döner dolaşır bayanım bağırmakta istemiyorum bir baksa gel diyeceğim ama yok :) AA sizde yeni gelmiştiniz demi der gibi 10 dkk sonra gelip sipariş aldıklarını bilirim :) Oluyor böyle şeyler ben bir daha gitmiyorum memnun kalmadıysam doğru yanlış ön yargı ne derlerse desinler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında bu da bir çeşit ceza, ve de uygulamalıyız diye düşünüyorum. yorum için teşekkürler...

      Sil
  5. OKURKEN BEN SİNİR OLDUM SİZİ DÜŞÜNEMİYORUMMM

    YanıtlaSil
  6. bizim burda lahmacunu meşhur bi yer var. orda da bi abi biter bitmez toplar masayı kalkın gidin der gibi :)
    ama alışkanlık olmuş bence böle davrandıklarının farkında değiller.
    ya da şöyle düşünün çoğu müşteri önünde bitmiş tabaklar görmek istemez. belki de o düşünceyle topluyo olabilirler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz bile arada sırada yaptıklarımızı bi gözden geçiriyoruz canım ya başlarında hiç mi kimse yok bu hal ve tavırları farkedecek??? Yok tabi de ondan böyle zaten :)

      Sil
  7. bu şekilde hizmet veren yerlerde hız önemlidir ama sizinki bir-iki tık öndeymiş:)
    lezzetliyse gidin derim. çünkü o lezzeti de her yerde bulamayabilirsiniz.
    afiyet şeker olsun canım benim. öptüm seni

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pide yemem daha iyi canım ya! Zaten bi süre de yemiyim mümkünse :D

      Sil
  8. canım çok haklısın...Bunu bende yaşadım ve birdaha gitmiyoruz biz bu tarz yerlere,hayır kişiye göre özel muamele falan mı yapıyor bu restaurantlar onu da hiç anlamış değilim ama son derece terbiyesiz bu durum.Bana hep
    -hadi şimdi yemeğinizi de yediniz defolun (afedersin) gidin der gibi gelir bu tutum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen bu şekilde! Gitmeyerek protesto etmek lazım bunları, belki zamanla müşteride bi azalma olursa o zaman farkında olurlar...

      Sil
  9. Evet Deniz'ciğim, haklısın. Bu tür garsonlar var gerçekten ve çok sinir bozucu oluyor. Hele ki son fırt ayran için çok üzüldüm:)
    Sevgiler canım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah ah ben onu en sona saklamıştım canım ya :)

      Sil
  10. Deniz, bu tur bir olay insani sinir eder birdahada adim attirmaz bence sikayet etseydiniz ne bicim mjusteri hizmeti diye..Benim en cok dikat ettigim kibarlik ve guleryuz..ozen..birdaha adim atmayin..bahsis te birakmasaydiniz..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Müşteri hizmetleri diye ortada biri ya da birileri olduğunu bile sanmıyorum... Eski usül bir yerdi... Ve ben biraz da şaşırdım resmen tepki veremedim ayranı alıp götürünce, o derece yani...

      Sil
  11. Hem yemeği hem servisi iyi olan yerler zaten çok az.
    Anlamıyorum ki ikisini bir araya getirmek bu kadar mı zor :)
    Gidiyorsun ya hiç ilgilenmiyorlar, ya da böyle abartıyorlar:)

    YanıtlaSil
  12. merhaba gezinirken size rasladım emin olun siz değil onlar kaybeder ama maalesef bu tarz takıntılı insan her yerde var sadece garsonla sınırlı değil insanın o an nutku tutuluyor şimdi olsa neler söylerdiniz değilmi sevgiler

    YanıtlaSil
  13. Ayy ben de sinir oluyorum aynı şeylere. Bak aklıma ne geldi, Gloria vardı ya Meydan'da. 2-3 kişi giderdik ve sadece 1 kişinin siparişi doğru gelirdi. Aldığı kahve siparişi, onu bile doğru almazlardı. Sırf o bahçesi için sinir olacağımızı bile bile giderdik işte.
    Yani gitmen için bir sebep varsa gözünü kulağını kapa git, ama ne manzara, ne bişey diyorsan gitme.
    Mesela tepeüstündeki pideciyi bilirsin belki de bana böyle yapsalar da giderim, gidemezsem alır eve getirir yine yerim, tepki veremem o pidelere ben :)
    Haa, bu arada valla kuzucum bu yazıyı ben yazsaydım o pidecinin ismini de yazardım, cümle alem duysun diye :)

    YanıtlaSil
  14. yanlıs davranmıs garson bence hatalı.bende okuduğum sıralarda bu mesleğın acemıce ıcındeydım ama asla musterıye bu sekılde davranılmaz cok haklısın.
    yemeğın bıtmeden alması,yemek sonrasıda kovalarcasına davranmaları cok sacma,ayrıca veda ederkende cok kıbar olunmalı sonucta beğenırsenız yıne geleceksınız ve musterı tekrar gelecekkı o da maasını alsın..:) sevgıler canım

    YanıtlaSil
  15. aman allahım bu ne ya böyle hiç sevmediğim olay buda fazla hızlı bunun orta yolu yok mu yahu :))
    simit dünyasına gitmiştim elimde simit son bir kaç parçası kaldı kadın tabağımı aldı. ben daha simitimi bitirmemişim ne diye alıyorsun ??
    sonra neden müşteri gelmyor ! bundan dolayı gelmez işte

    YanıtlaSil
  16. Garson olarak tam 3 yaz çalıştım. Dertli bir konudur. Takma kafaya Denizin Yıldızı :)


    Gerçi Restaurantlar fabrikasyona döndü

    YanıtlaSil
  17. Şimdi bu yazıyı okuyunca size hak vermemek elde değil desem yalan olur
    Unutulmamalı ki sizi karşılayan Garson da bir insan,daha ilk girişte sizi karşılayan garsonunun hoş geldiniz'e ve yer göstermesini görmezden gelip istediğiniz yere oturup sağlıklı bir servis beklemek ancak,bizim Türk insanın isteyebileceği bir davranıştır,Fizikte bir kural vardır etki tepki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Onun istediği yere değil de cam kenarında bir sürü boş masa olduğu için ve ben de gidip onun gösterdiği masa yerine cam kenarındaki masaya oturduğum için bu muameleyi hakettiğimi düşünüyorsa söyleyecek söz yok zaten...

      Sil